Blog

Online verkoop in groothandelsbranche in volle gang, of toch niet?

Het online verkoopkanaal binnen de groothandelsbranche is zich de laatste jaren aan het transformeren naar een volwassen verkoopkanaal. Als de trend zich doorzet, duurt het niet lang meer voordat online het belangrijkste kanaal voor inkomsten wordt. In Amerika is het al normaal dat een inkoper mobiel zijn aankopen doet. En ook nog 24/7 welteverstaan. Het is een kwestie van tijd voordat Nederland ook die kant opgaat. Je zou zeggen dat elke groothandel mee wil in deze digitale transformatie, om zijn concurrentiepositie te behouden of te versterken en ook om zijn voortbestaan te garanderen. Niets is minder waar.

Afgelopen week sprak ik de CEO van een internationaal opererende groothandel (24 landen, 500+ medewerkers) in consumentengoederen met meer dan 30.000 verschillende artikelen. “We doen helemaal niets online. Mede omdat ons assortiment teveel wijzigt en we onze klanten graag naar onze showrooms willen laten komen”. Tussen de regels door gaf de betreffende CEO aan dat dit niet helemaal rijmt met wat er werkelijk in de groothandelsbranche gebeurt. “We zijn intern wel iets aan het opzetten, we hebben overigens zelf voldoende mensen om een webshop te bouwen. Onze ICT-afdeling is nu een team aan het opzetten”.

Als hij dit 10 jaar geleden had gezegd was dit niet raar geweest. Maar de afgelopen jaren zijn de ontwikkelingen zo verschrikkelijk snel gegaan. Inkopers worden jonger en weten straks niet beter dan dat het inkopen via mobiel gaat. Ben nu wel heel erg nieuwsgierig naar hoe de betreffende groothandel er over 2 jaar voorstaat. ?

Ik zie overigens ook nog al te vaak dat groothandels via een portal de mogelijkheid bieden om online bestellingen te plaatsen. En dat je wel nieuwe klant kan worden, als je maar alle gegevens online invult. “ Mocht je niet alles ingevuld hebben, dan wordt je aanvraag niet in behandeling genomen” kom ik helaas vaker tegen. Dit klinkt niet echt vriendelijk, er zijn betere manieren om klanten binnen te krijgen als je het mij vraagt.

 

De groothandelsbranche is wel op de goede weg om het online verkoopkanaal naar een hoger plan te tillen. Er zijn in elke sector binnen de groothandelsbranche voldoende voorbeelden van hoe het wel kan. En dat zijn dan vaak ook de koplopers en marktleiders, hoe raar is dat? ?

Benieuwd of jouw groothandel toekomstproof is?
Doe hier de groothandel toekomstproof scan en check direct of jouw groothandelwebshop toekomst-proof is.