Blog

Je hebt een nieuwe groothandel-webshop laten ontwikkelen. Toch zie je de online omzet niet stijgen. Wat nu?

8 zaken die je zeker mee moet nemen in het vervolgproces.

De B2B-markt professionaliseert zich op het gebied van e-commerce, en dat in sneltreinvaart.  

Dagelijks spreek ik influencers, adviseurs en beslissers van groothandels en bijna allemaal hebben ze hun e-commerce platform al geprofessionaliseerd of ze willen dit binnen het jaar gaan doen. Dat is niet zo raar. Tenslotte is de offline omzet dalende en die genereer je niet automatisch terug via je website naar je bestaande groothandel-webshop.

 

Sterker nog, als je even niet oplet is die omzet voorgoed vergeven aan groothandels die hun webshop en alles wat daarbij hoort wél goed op orde hebben.

Waarmee zorg je nou (zonder te vertrouwen op reguliere online marketing zoals SEO, SEA, marketing automation, etc.) dat je online omzet nu écht flink gaat groeien? Gebruik daarvoor zeker de volgende tips:

1.  Gebruik een échte business case. Roep niet alleen dat je een bepaalde omzet wil gaan realiseren. Kijk eerder naar hoe je je huidige klanten loyaler kan maken en je kosten kan beperken. De Net Promotor Score (NPS) is goede tool om hierbij te gebruiken. Wanneer een klant jouw product of dienst namelijk met een 8 of hoger beoordeeld, betekent dit dat zij promoters zullen zijn van jouw product of dienst.

2. Zet je klant centraal en denk vanuit zijn of haar perspectief. Ken je doelgroep, segmenteer waar het kan en benader vervolgens elk segment zo gericht mogelijk.

3. Ga niet concurreren met producten waar de markt vol zit met concullega’s. Kies juist voor producten waarvan de markten minder concurrerend zijn. De Blue Ocean strategie kan je hier mee op weg helpen en ervoor zorgen dat jouw concurrentie irrelevant wordt.

4. Vergeet die omzetdoelstelling. Denk eerder vanuit een budget.

5. Schrijf, blog, publiceer,..  zorg voor content. Wanneer je hoogwaardige content creëert, zal dit zorgen voor autoriteit (remember Cialdini?) en op die manier zal het ook bijdragen aan jouw SEO resultaten. Win-win situatie toch? Vergeet alleen niet die call-to-action.

6. Vraag je klanten om input. Kom te weten wat ze positief vinden en waarom ze klant zijn geworden én gebleven. Probeer ook achter mogelijke verbeterpunten te komen.

7. Je hebt je bestaande productportfolio. Welke toegevoegde waarde heeft je e-commerce platform verder nog te bieden? Denk aan een kennisbank, trainingsmogelijkheden en het aanbieden van workshops of productdemonstraties.  Op die manier vergroot je de kans dat bestaande klanten vaker op het platform komen, en tegelijkertijd dat nieuwe klanten je kant opkomen.

8. En last but nog least: vergeet je huidige klantenbase absoluut niet! Denk bijvoorbeeld aan persoonlijke kortingen, trainingen of productpresentaties om ze nog meer aan jou en je platform te binden.

 

E-commerce is dus veel meer dan alleen maar een webshop (laten) ontwikkelen. Het komt er nog steeds op neer wat jou onderscheidend maakt tegenover je concurrenten en wat je doet om je klanten loyaal aan jou te krijgen. Eigenlijk net als hoe het offline gaat. 🙂